26. srpna 2012 v 7:30 | autor: Mademoiselle Dragoniss |  Recenze knih

Autor: Sam Christer
Překlad: Lenka Faltejsková
Počet stran: 368
Vydal: Knižní klub
ISBN: 978-80-242-3427-4

Zdroj obrázku: bux.cz

Ve chvíli, kdy jsem listovala katalogem Knižního klubu, mě tato kniha okamžitě zaujala. Nejen pro svou obálku - literatura se podle kabátu soudit nemá, jak známo, ale hlavně anotací, která slibovala ,,Napínavý thriller, v němž nechybějí záhadné kódy, mystické symboly a množství detailů z historie dodnes tajemstvím opředeného Stonehenge, je zdařilým debutem vycházející hvězdy žánru mysteriózních dobrodružných příběhů." (bux.cz) No řekněte, neodvedli pracovníci na oddělení propagace dobrou práci? Se zžírajícím očekáváním jsem posléze vzala toto dílo do ruky a možná právě z důvodu přehnaných očekávání jsem se mírně zklamala.

Dle popisu produktu jsem si titul zařadila na poličku mezi Šifru mistra Leonarda, Anděly a démony a jiné bestsellery Dana Browna, které by si s tímto debutem mohly padnout do noty svými mysteriózními zápletkami. A myslím, že nejsem jediná, koho toto srovnání dle anotace napadlo. Trochu marketingový tah, řekla bych.

Odkaz Stonehenge je po stránce originality velmi kvalitní prací, jelikož nabízí, co se týče fungování vnitřního děje, neotřelé logické návaznosti, ve kterých díry najde snad jen hnidopich, ale vcelku dobrou ideu zabíjí naprosto očividné, hollywoodské pojetí celého příběhu. Autor se striktně soustřeďuje na svůj záměr, neodbíhá od něj a to ani ve chvíli, kdy přichází pasáže věnované postavám. Popisy jsou spíše zevrubné a osobně mi nepostačily k dobré představě, jací hrdinové vlastně jsou. Má fantazie je nejspíš líná jak veš. Člověk si dokáže udělat obrázek, o kom se asi mluví (starý, velmi vzdělaný profesor; rozvedená policistka, která ve střídavé péči vychovává malou dcerku), někomu možná takové vylíčení postačí - v tom případě se tedy omlouvám a lezu do díry, ale mně chyběl punc osobitosti, jedinečnosti, jednotlivých postav. Možná je to tím, že jsem čtenář odkojený na tvorbě Stephena Kinga a jeho propracovaných psychologických hrátkách. Nevím, každopádně dle mého by kniha snesla i hlubší ponor. Možná bych se pak i s někým z nich ztotožnila, jak tomu bývá obvykle.

Fakt, který ale nelze upřít, je schopnost pohrávat si s různými časovými a dějovými vrstvami příběhu. Jednou jste přímo u Stonehenge a je noc, pak jste pro změnu na policejní služebně a nakonec se ocitnete kdesi v baru. Různá místa, různí lidé, mnohdy naprosto odskočené časy. Ale pozor, žádný chaos. Vždy přesně víte, kam vás vhodili.

Autor do knihy vtěsnal vcelku dost charakterů - aby bylo jasné, že sekta má drápky všude, z nichž každý si žije svůj život, ale nakonec neomylně zapluje do víru událostí kolem obřadu o letním slunovratu, nebo znemožní činitelům spravedlnosti postup v případu. Rozmanitost postav je též velmi udivující, některé dokonce jednají překvapivě.

První polovina knihy se nese v mírném napětí, které neustále stoupá, jak čtenář odhaluje jednotlivé souvislosti. Odhaluje je sám a doslova, protože mnoho situací lze předvídat a bohužel i ty poněkud zavánějí americkým filmem. Obecně bych si předlohu v tomto pojetí dokázala představit spíše jako film, než literární dílo. Druhá část pro mě byla trochu nudná a rozvleklá. Koncepci chápu, spisovatel nejspíše chtěl čtenáře vydráždit k ještě většímu vzrušení a požitku ze závěru, ale u mě vyvolal leda tak chuť na kávu, jelikož natáčení a psaní jsou jako hrách a krutony. Co vypadá hodně dobře na obrazovce, nemusí zákonitě zaujmout na papíru. Konec. No, domyslete si.

Ale abych nehanila příliš, kniha opravdu není tak špatná, jak se nyní může zdát. Pokud hledáte oddechové čtení na prázdniny, nebo si u knížky hodláte příjemně odpočinout a odreagovat se od problémů všedního dne, je Odkaz Stonehenge zajisté dobrou volbou. Autorův rukopis je prostý veškerých kudrlin, žádné několikařádkové texty a složité filozofické rozpravy. Příběh se odehrává, plyne s paradoxní lehkostí a ve chvíli, kdy dočtete, nebudete litovat, že jste ho kdy zkoušeli číst. Já ale očekávala trochu víc. Pro mě průměr.

+ originální systém a pravidla sekty
+ velmi důvěryhodné vykreslení obřadů
+ svižný, čtivý styl psaní